,,Veniți
să bem băutură nouă, nu din piatră stearpă făcută cu minuni, ci din izvorul
nestricăciunii, cel izvorât din mormântul lui Hristos, întru care ne întărim”
(Canonul Paștilor).
Iubiți credincioși și credincioase,
Hristos a înviat!
Suntem în Săptămâna Luminată la primul
praznic după cel al Paștilor și anume Izvorul Tămăduirii. Din cuprinsul slujbei
vedem cu acest prilej Biserica cinstește Învierea Domnului, dar și pe Maica
Domnului de al cărei izvor se leagă sărbătoarea de astăzi.
Sfintele
Evanghelii citite în cadrul Sfintei Liturghii, cea a zilei de Vineri, de la
Sfântul Evanghelist Ioan și cea citită la Praznicul Nașterii Maicii Domnului,
hramul bisericii noastre de la Sfântul Evanghelist Luca ne arată în mod lămurit
cum și pentru ce îl cinstim pe Dumnezeu cel care zidește, întărește, vindecă
prin Maica Domnului, sfinți dar și prin intermediul unor substanțe. În cazul
nostru e vorba de apă din care este făcută lumea, tot prin ea este refăcută și
este apoi dăruită ca medicament pentru vindecarea rănilor sufletești și
trupești. Prin ,,apă” – ne spune Părintele dr. Ioan Mircea – se înțelege harul
Sfintelor Taine și învățătura lui cea nouă, cu harul și darurile spirituale
revărsate de Duhul Sfânt. (Ioan 7, 37-39).
Prima
relatare evanghelică ne istorisește un episod unic în activitatea Mântuitorului
,,Izgonirea vânzătorilor din templu”. Acesta datorită forței expresive dar și a
mesajului este amintit și de evangheliștii sinoptici, însă obârșia, adică
izvorul acestei atitudini trebuie căutată în Scriptura Vechiului Testament.
Ne
vom folosi în demersul nostru de a lămuri fragmentul evanghelic (Ioan 2, 12-23)
de ceea ce ne oferă Sfânta Scriptură și mai apoi de tâlcuirile Sfinților
Părinți.
Prin
acțiunea de coborâre arătată în v. 12, vedem disponibilitatea Mântuitorului de
a întinde mâna păcătosului, de a se deșerta de mărirea dumnezeiască pentru a
dărui omului căzut certitudinea că prin efort se poate îndrepta. Se folosește
pentru a lămuri acest adevăr de geografia Țării Sfinte, Ierusalimul se află la
578-857 m
deasupra nivelului mării, implicit deasupra Capernaumului, orașul
Mântuitorului.
Cu
prilejul Paștilor iudeilor, Iisus s-a urcat în Ierusalim. Pentru evrei Paștile
sunt ,,sărbătoarea Domnului” (Ieșire 12, 16), un legământ și totodată o pecete
a ieșirii din robie. (Deuteronom 16, 1). Deci pentru evreul din timpul vieții
Mântuitorului care trăia condus de promisiunea lui Dumnezeu de a da libertate
într-o vreme când stăpânirea romană era sufocantă, Paștile, erau centrul
promisiunii divine, amintirea ieșirii dintr-o robie mult mai amară decât cea
contemporană.
Mântuitorul
împlinește prin scoaterea negustorilor din templu (Casa Domnului) proorocia lui
Zaharia (4, 6) care adeverează faptul că nu tăria fizică reușește să-i scoată
din spațiul sacru al templului, ci ,,Duhul Meu – zice Domnul Savaot”.
Templul
din ,,casă de necustorie” primește un epitet mai grav într-un text paralel:
,,peșteră de tâlhari”. (Matei 21, 13). Casa lui Dumnezeu a devenit prin
învățătura Mântuitorului ,,casă de rugăciune, pentru toate neamurile...” (Marcu
11, 17). Deci o transformare de la o religie limitată, națională la una
universală, dincolo de fruntarile Israelului.
Pentru
această reformă, iudeii i-au cerut în mod deschis: ,,Ce semn ne arăți” (v. 19).
Cerința este limpezită în celelelate relatări ale momentului: ,,...fariseii și
saducheii și ispitindu-L I-au cerut să le arate semn din cer”. (Matei 16, 1);
,,...Dar ce minune faci Tu,...” (Ioan 6, 30).
Pentru
a le da satisacție, Mântuitorul exemplifică: dărâmarea templului construit în
46 de ani va fi ridicat de Mântuitorul în 3 zile. Aceasta stă în puterea divină
,,Pot să dărâm templul lui Dumnezeu...” (Matei 26, 61). Afirmația a fost
înregistrată și apoi taxată de popor la timpul crucificării Sale (Matei 27,
40), dovadă de învinuire în proces (Marcu 14, 58).
Templul
dărâmat de Mântutorul a fost cel al propriului trup care asemenea bobului de
grâu doar prin moarte, aduce roadă. Tot așa trupul Mântuitorului a fost primit
de pământ 3 zile după care a înviat. Trupul este potrivit Sf. Ap. Pavel
,,templu al lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi?” (I Cor. 3,
16).
Cinstiți credincioși și credicioase,
Praznicul
de astăzi este pus sub ocrotirea Maicii lui Dumnezeu, de aceea azi s-a citit
relatarea lucaneică a poposirii Mântuitorului în Betania, în casa prietenului
Lazăr, fratele Martei și Mariei. Momentul opriririi Sale a fost acela al Cinei.
Pentru acest lucru Marta se silea să facă ospăț mare, în timp ce Maria așezată
la picioarele Mântuitorului sorbea cuvintele ce ieșeau din gura Învățătorului.
Maria se înscrie comportamental Scripturii: ,,Fiule! Nu te amesteca în multe
lucruri, nu vei fi fără vină!” (Înț. Isus Sirah 11, 10-11). Ea caută ,,mai
întâi împărăția lui Dumnezeu” –fiind încredințată – că celelalte se vor adăugă
acesteia. (Matei 6, 33).
Glasul
femeii (Luca 11, 27-28) reprezintă un imn de preacistire a Maicii Domnului care
se bazează pe credința Fecioarei mărturisită cu prilejul Bunei Vestiri: ,,Că a
căutat spre smerenia roabei Sale. Că iată de acum mă vor ferici toate
neamurile”. (Luca 1, 48).
Dreptmăritori creștini și creștine,
Praznicul
Izvorului Tămădurii este un fericit prilej de adorare a lui Hristos, dar și de
preacistire a Maicii Sale. În cuprinsul textelor imografice cântările Învierii
se unesc cu cele ale Născătoarei și culminează fericit cu Jertfa euharistică și
împărtășirea din darurile credinței.
Apa
cea vie a Învierii, cea a Nașterii Maicii Domnului devine pentru creștinul
conștient de misiunea sa izvor de viață, de tămăduire.
Apologetul
Tertulian afirmă în Tratat despre Botez:
,,Omule, trebuie să respecți vârsta înaintată a apelor, vechimea acestei
substanțe! Respect-o și pentru că a avut cinstea de a fi locul în care se
odihnea Duhul divin, care o alesese dintre toate elementele. Această apă de
început a zămislit ce este viu pentru ca să nu ne mirăm dacă, prin Botez, apele
sunt din nou dătătoare de viață”.
Apa
este așadar substanță a binecuvântării dar și a blestemului popopului dar și
element de transformare existențială: Botezul, Euharistia, sfințirea oamenilor,
caselor etc.
Puțul
este locul unde se află apa cea vie. Atunci când îl sapă, oamenii eliberează
–afirmă un Lexic teologic – un izvor
de adâncime, aducând la suprafață o energie care-și menține intensitatea. Cu
cât în lumea semideșertică a Noului Testament era căutat puțul (fântâna), tot
cu aceeași dorință este căutat astăzi într-o lume copleștită de fel de fel de
griji, glasul și mâna lui Dumnezeu.
O
dovadă a izvorului vindecător de sete trupească și sufletească este fântâna din
apropierea Porții Silvri din Constantinopol. Sărbătoarea a fost instituită în
veacul al V-lea. Fântâna a fost obârșia mai multor minuni: vindecarea orbului,
tămăduirea de felurite boli: oftică, pietre la rinichi, surzenie, astm,
friguri, pojar sau astm și învierea unui mort. La această fântână au fost
zidite succesiv trei biserici de împărații: Leon cel Mare, Justinian cel Mare
și Vasile Macedoneanul. Actuala biserică datează din veacul al XIX-lea, și
astăzi aici ființează Mănăstirea Izvorului Tămăduirii. În cimitirul complexului
monahal se odihnesc până la Învierea cea de obște, 20 de patriarhi ai
Constantinopolului.
Iată,
cum izvorul cu ,,apă vie” vindecă suferințele și durerile, dă putere pentru o
viață nouă și tototată este și umbră a vieții viitoare. Apa cea vie, harul lui
Dumnezeu este energia care întreține viața și colaborarea cu acest dar asigură
nemurirea, învierea, veșnicia alături de drepții și sfinții săi în sânul
Sfintei Treimi căreia I se cuvine mărire și cinste: Tatălui și Fiului și
Sfântului Duh. Amin!