vineri, 26 aprilie 2019

Oul de Paști


Oul este substitutul divinității primordiale care este înfrumusețat prin vopsire și încondeiere în Săptămâna Patimilor pentru a fi jertfit și mâncat sacramental în ziua de Paști. Izvoare istorice și arheologice certe atestă că, înainte de Hristos, a existat obiceiul de a se face cadou ouă colorate la marile sărbători sezoniere, în special la Anul Nou. Astfel, la sărbătorile de primăvară vechii perși își dăruiau unii altora ouă de diferite culori, la celebrarea zeului Ianus tinerii romani își trimiteau ouă de culoare roșie împreună cu alte cadouri. Apariția în ceremoniile antice de înnoire a timpului a oului, în special a oului colorat, se baza pe concepția cosmogonică care asocia Universul cu oul generator de viață. Chinezii credeau, de pildă, că Cerul și Pământul formează un uriaș ou de pasăre: Cerul ar fi învelișul Pământului, asemănător cojii de ou care învelește gălbenușul.
            În Creștinism, oul colorat și împodobit prin încondeiere, este simbolul Mântuitorului care părăsește mormântul și se întoarce la viață, precum puiul de găină ieșit din găoace. La început oule se vopseau cu plante în galben – culoarea Soarelui pe bolta Cerului, și în roșu – culoarea discului solar la răsărit și apus. Ulterior, ouăle au fost decorate cu chipul lui Hristos, cu figuri de îngeri, cu un miel și cu diferite motive astrale, fitomorfe și zoomorfe. După milenii de evoluție a credințelor, românii înroșesc și încondeiază ouăle primăvara, la sărbătoarea centrală a calendarului festin creștin, Paștile. De un rar rafinament artistic, aceste meșteșuguri îmbină tradițiile creștine cu numeroase credințe și obiceiuri precreștine.
            Pentru a juca rolul de substitut ritual al personajului sacru, care moare și renaște împreună cu anul calendaristic, oul trebuia supus unui scenariu ritual: era ales la Miezul Păresimilor, ziua de miercuri din mijlocul Postului Mare; gătit ( colorat și încondeiat) în Săptămâna Patimilor; ucis, prin lovire violentă în cap (Ciocănitul ouălor) și mâncat sacramental în ziua de Paști. Cojile ouălor sparte puteau aduce oamenilor prin diferite practici magice frumusețe și sănătate, să lege și să îndepărteze oamenii, să grăbească căsătoria fetelor, să dea belșug și rod bogat holdelor, să înmulțească vitele etc. (Ghinoiu, 2017, p. 127-128).
           
Pe fond creștin s-au dezvoltat mai multe semnificații ale vopsirii ouălor. Astfel:
            a. Maica Domnului cu Fiul în brațe este urmărită de iudei. Ca să scape de ei, face ouă roșii pe care le aruncă înapoi. Iudeii se miră de frumusețea ouălor și, între timp, Maica Domnului scapă.
            b. Mântuitorul era prigonit de iudei, care aruncau asupră-i pietre. Atunci, ,,în loc să fugă de dânșii, Iisus Hristos rosti niște cuvinte tainice, în urma cărora toate pietrele care le zvârleau iudeii se prefăceau în ouă roșii”.
            c. După Răstignirea Mântuitorului, în vreme ce învățații iudeilor stăteau la masă, negând Învierea prin fraza ,,Când va învia cocoșul ce-l mâncăm noi acum și când se vor preface aceste ouă fierte și curățite din albe, cum sunt, în roșii, atunci va învia Iisus! […] prin puterea lui Dumnezeu, toate ouăle se făcură îndată roșii, iar cocoșul din blidul cu zeamă învie”.
            d. Maica Domnului așează sub crucea răstignirii un coș de ouă peste care curge sângele Mântuitorului și le colerează în roșu.
            e). Chiar în timpul Învierii Domnului Maria Magdalena, care vrea să cumpere ouă de la o evreică, o salută pe aceasta cu ,,Hristos a înviat”! Evreica refuză să creadă, spunând că ,,atunci va învia Hristos când se vor face ouăle din coșercile mele roșii! […] N-a apucat însă bine ea a rosti cuvintele acestea și iată că ouăle cele albe se făcură, prin minunea lui Iisus Hristos, roșii” (Hedeșan, 2005, p. 229-230).

Ion Ghinoiu, Calendarul țăranului român. Zei și mituri, Editura Univers Enciclopedic Gold, Bucureșt

       Otilia Hedeșan, Lecții despre Calendar. Curs universitar, Editura Universității de Vest, Timișoara.