marți, 30 aprilie 2019

Ce nu trebuie să facem la Învierea Domnului


   Învierea Domnului este Praznicul cel Mare al Bisericii. Lumina și bucuria Învierii rămâne prezentă în rugăciunea comunitară a Bisericii unde în fiecare Duminică prin rugăciunile, cântările, fragmentele scripturistice citite ne amintim de Învierea Mântuitorului ca Unul care nu a cunoscut păcatul și astfel moartea nu putea să cuprindă ce nu era al ei.
   Această bucurie a Paștilor nu trebuie să fie umbrită de unele gesturi, practici și vicii pentru că așa ne învață un stih al Paștilor: ,,Aceasta este ziua pe care a făcut Domnul să ne bucurăm și să ne veselim întru ea” (Ps. 117, 24).
    În primul rând ajunși la biserică pentru a cinsti ziua nu trebuie să fărâmăm lumânările sau candelele, nici să scurgem ceara pe pardoseala bisericii. Lumânarea este simbolul luminii. Fitilul face să se topească ceara, și astfel ceara ține de foc, legătura spiritului cu materia. Lumina pascală va însoți pe cel care o poartă la locuința lui, nicidecum ea nu se aruncă în biserică sau curtea bisericii sau în drumul spre casă.
     De Sfintele Paști nu aprindem focuri folosind cauciuc în apropierea bisericii sau a unor case. Obiceiul aprinderii focului a rămas de la romani, a ajuns la iudei și a trecut și la poporul român respectând totuși câteva reguli: Focul este aprins în ajunul sărbătorii când se adună vreascuri de brad și se aprind în grămezi la marginea satului. Aprinderea focului era obligatoriu însoțită de manifestarea unei credințe. Spre exemplu ,,Săritura peste foc – ne spune părintele Victor Aga – se crede a fi apărătoare de boli, mai ales de friguri în acel an”. Există în unele sate bănățene obiceiul strigatului peste sat. La Sacoșu Mare aprinderea focului se numește Priveghi și se ține în Duminica lăsatului de sec de brânză.
      Ca material pentru foc poate fi folosit lemnul și tuleii de cucuruz, nicidecum cauciucul sau masele plastice. Trebuie să avem în vedere focul ca jertfă, iar la o jerfă este adus ceea ce e mai bun. Pilda jerfei lui Cain și Abel cred eu că e concludentă (Facerea 4, 3-4).
      Lumina Învierii poposește și în cimitir unde nu se fumează, nu se consumă alcool, iar pe aleile cimitirului nu se parchează autoturisme. Cimitirul nu e un depozit, ci un loc sfințit. Prin Hristos cei vii sunt în comuniune strânsă, de iubire și viețuire sufletească cu cei morți. Cei trecuți de pragul acestei lumii așteaptă Învierea în cimitir.
      Credința în nemurire și comuniunea cu cei mutați din această viață ne animă să purtăm de grijă de mormintele înaintașilor noștri, sădind flori și verdeață care simbolic închipuie odihna după greutatea drumului vieții pământești.
       Crucea de la căptăiul celor așezați în cimitir este o pecete a credinței și nădejdii care sacralizează locul.
       ,,Fiind cimitirele locașuri sfințite, se cuvine să umblăm într-însele cu gânduri curate și petrecând în rugăciune pentru cei morți, prin ceea ce simbolizăm legătura spirituală cu dânșii”.
       Cu aceste gânduri să încercăm să îndreptăm viețuirea noastră pentru a cinsti prin viața noastră marele nostru nume: de creștin primit la Taina Botezului, Mirungerii și Cuminecării. Să ne străduim să fim asemenea unei albine care deosebește florile bune de cele rele, să păstrăm tradițiile locului dar să ne ferim ca prin coruperea lor să aducem prejudicii fraților noștri precum și celor adormiți!  

            Bibliografie:

   1. Biblia sau Sfânta Scriptură, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1994;
     2. Victor Aga, Simbolica biblică și creștină. Dicționar enciclopedic, Ediția a II-a, Editura Învierea, Timișoara, 2005, p. 84-85; 102; 143;
   3. Jean Chevalier, Alain Gheebrant, Dicționar de simboluri, vol. II, E-O, Editura Artemis, București, 1995, p. 242:
     4. Ivan Evseev, Enciclopedia simbolurilor religioase și arhetipurilor culturale, Editura Învierea, Timișoara, 2007, p. 150;
      5. Gheorghe Lungu, Sacoșu-Mare, satul meu natal, Editura Eurobit, Timișoara, 2008, p. 171.